Od czego zacząć własny biznes?

zalozenie biznesu

Założenie własnego biznesu to marzenie niejednej osoby. Możliwość pracy na swój rachunek to kusząca opcja. Jednak wiele osób boi się zrealizować swój pomysł i rozpocząć działalność gospodarczą, ponieważ obawia się, że sobie nie poradzi. Wbrew pozorom rozpoczęcie takiej działalności wcale nie jest trudne. Zanim jednak zainwestujemy swój czas i pieniądze w takie działania, dobrze jest dowiedzieć się, jak założyć firmę. Własny biznes krok po kroku – o czym należy pamiętać? Jeśli nie wiesz, od czego zacząć własny biznes, zapoznaj się z naszymi poradami.

Pomysł na biznes to podstawa

Ciekawy pomysł na własny biznes to podstawa. Jeśli więc mamy już jakąś koncepcję, powinniśmy zastanowić się, co jest nam potrzebne do tego, aby rozkręcić swoją firmę. W sytuacji, kiedy nie dysponujemy niezbędnym kapitałem, powinniśmy zainteresować się tym, jakie bezzwrotne dofinansowania dostępne są w naszym regionie, na przykład dla osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Bardzo często dotacja na start przyznawana jest osobom bezrobotnym przez urząd pracy. Dzięki takim funduszom można kupić niezbędny sprzęt, oprogramowanie czy zapisać się na szkolenia. Pamiętajmy jednak, że aby móc liczyć na taki rodzaj finansowania, należy spełniać ściśle określone wymagania.

Jeżeli chcemy otworzyć firmę, lecz nie mamy pomysłu, czym moglibyśmy się zajmować, powinniśmy znaleźć niszę na rynku, dzięki czemu bez problemu uda nam się zdobyć pierwszych klientów. Pomysły na biznes dla osób, które nie mają swojej własnej koncepcji biznesowej to na przykład dropshipping, a także profesjonalne usługi. W sytuacji, kiedy mamy już pomysł na własny biznes, wystarczy go tylko odpowiednio dopracować. Warto zastanowić się, kim są nasi potencjalni klienci, jaki rodzaj towarów lub usług chcemy oferować. Ile potrzebujemy wkładu, aby wejść na rynek. Warto na tym etapie spisać niektóre pomysły na nazwę firmy i w przemyślany sposób ustalić nazwę swojej marki. Należy jednak sprawdzić, czy jest ona dostępna. Można to zweryfikować w bazie krajowych znaków towarowych.

Biznesplan i plan działania

Planu działania to jeden z kluczowych elementów w działalności gospodarczej. Nie musimy od razu ustalać celu na kilka lat do przodu, lecz całkowity brak planu działania może zniszczyć nawet potencjalnie najbardziej dochodowy biznes. Zaczynając prowadzenie biznesu, niezależnie od tego, w jakiej branży chcemy działać, powinniśmy stworzyć też biznesplan. Jest to swego rodzaju całościowe spojrzenie na swój pomysł na biznes i obowiązujące w nim metody zarządzania. Jest to istotny dokument również w sytuacji, kiedy będziemy chcieli ubiegać się o pożyczkę. Składa się ze streszczenia, misji firmy, analizy branży oraz potencjalnych klientów. Należy umieścić w nim również prognozy finansowe, a także plan operacyjny.

Założenie strony www

Chcąc otworzyć biznes w 2023, powinniśmy wiedzieć, jak duże znaczenie dla jego powodzenia ma odpowiedni marketing. Żeby jak najwięcej osób mogło dowiedzieć się  o naszej firmie i skorzystać z oferowanych przez nas produktów lub usług, musimy założyć stronę www. Dobrze jest również do promocji swojej marki wykorzystać media społecznościowe i założyć konto firmowe na najbardziej popularnych platformach takich jak Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok. Jeśli będziemy regularnie publikować na nich ciekawe treści, platformy takie mogą służyć nie tylko do nawiązywania kontaktów, ale również pomóc w zdobywaniu nowych klientów.

Na stronie internetowej z kolei możemy umieścić cennik swoje portfolio, dotychczas wykonane realizacje, oferowane produkty czy katalog usług. Dobrze, jeżeli w tym miejscu znajduje się formularz kontaktowy, a także wszelkie dane dotyczące firmy, a więc jej NIP, REGON itp. Dzięki temu domena taka będzie bardziej wiarygodna dla potencjalnych klientów. Na początkowym etapie prowadzenia własnej działalności gospodarczej przedsiębiorca, tworząc stronę, może umieścić na niej zamiast formularza kontaktowego, np. swojego maila czy numer telefonu. Warto jednak w takim przypadku pilnować zwłaszcza skrzynki elektronicznej i odpowiadać na maile klientów jak najszybciej.

Rejestracja firmy i księgowość

Prowadzenie firmy można zacząć dopiero, wtedy kiedy zostanie ona oficjalnie zarejestrowana. Taki proces nie jest zbyt skomplikowany. Warto jednak wcześniej udać się do księgowej i omówić ze specjalistą, jaka forma opodatkowania, a także forma prawna takiego biznesu będzie dla nas najkorzystniejsza. Na tym etapie, możemy również zdecydować się na podjęcie współpracy na stałe z księgowym, który będzie dbał o wszelkie nasze płatności, rozliczał podatki i czuwał nad rachunkowością prowadzonej firmy. W momencie rejestracji działalności gospodarczej należy podać m.in. PKD, czyli kod, który informuje o tym, czym zajmuje się nasz biznes, znać już nazwę firmy, zadecydować czy będziemy płacić VAT, czy też nie oraz podać adres oficjalnej siedziby naszego biznesu. Po zarejestrowaniu firmy otrzymamy numer NIP, KRS czy REGON.

Pozyskiwanie klientów

Zakładając swój biznes, powinniśmy wiedzieć, jaka jest nasza grupa docelowa, a znając jej potrzeby, przyzwyczajenia i styl życia, łatwiej nam będzie pozyskać potencjalnych klientów. Jeżeli nasze usługi kierowane są do osób młodych, możemy reklamować się na popularnych platformach w mediach społecznościowych. Z kolei w przypadku, kiedy działalność gospodarcza skierowana jest do osób zamieszkujących pewien region, być może dobrym pomysłem będzie zareklamowanie jej w lokalnych mediach, na przykład miejscowej gazecie.

Możemy wykorzystać również inne formy płatnej reklamy, na przykład Google Ads. W dotarciu do potencjalnych klientów może nam pomóc również content marketing, a więc treści  na naszej stronie internetowej, w których będą znajdowały się słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników Google. Rozreklamowanie własnej firmy samodzielnie, może być trudne. Dlatego warto zaangażować w te działania więcej osób. Wciąż pewne znaczenie, zwłaszcza dla lokalnych biznesów ma tak zwana poczta pantoflowa.